Eerste dagen in Madolo's - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Willems - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Madolo's - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Willems - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Madolo's

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Zaterdag 8 februari, zijn we aangekomen op de locatie Madolo’s. We waren de eerste die hier arriveerden. Het was mooi weer en de volgende groep kwam aan het eind van de middag. Er is hier in Madolo’s inderdaad geen mobiel bereik, wanneer je 1,4 km de berg op loopt via de weg dan is er een signaal. De ene keer beter dan de andere. Dit hebben we dan ook direct na het eten uit geprobeerd zaterdags. Hierna hebben we genoten van de rust en het leven en hebben we bij het kampvuur gezeten.

Zondag 9 februari, was het weer een heerlijke dag. Het was eigenlijk bloed heet! Zondag is er tussen 10.00 en 12.00 een brunch, met broodjes, worstjes, ei met kaas etc. Een goed begin van de dag. Door het weer hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan in de zon gelegen en in het zwembad gezwommen. In de middag hebben we nog een wandeling naar de berg van bereik gemaakt, natuuurlijk op het stomste tijdstip van de dag. Dat doen we dan ook niet nog een keer. Bij ons huis hebben we in de middag everzwijnen gezien en een soort bokken, ik durf niet te zeggen welke het waren.. In de namiddag arriveerde na elkaar de derde en de vierde en laatste groep. Dit maakte ons zondag avond compleet. De groep bestaat uit 4 Duitse meisjes en de overige 19 zijn Nederlands. Niet echt veel nationaliteiten dus, dat is wel jammer. Maar het is een erg gezellige groep.
Om stipt 18.00 was het eten weer klaar. Na het eten ging er een volgende groep naar de berg van bereik, wij bleven thuis aangezien wij al geweest waren. Toen de helft van de groep terug kwam met het bericht dat zij onderweg, niet ver van ons af, olifanten hadden gehoord en gezien (het was inmiddels al donker) konden wij het natuurlijk niet laten om niet te gaan kijken. En inderdaad nog geen 5 min lopen van onze accommodatie kwamen we een groep olifanten tegen. Ze waren zo dicht bij het hek, het was prachtig om te zien. Het was een hele groep met jongen bij zich. Helaas was het wel donker en lukte het niet om foto’s te maken maar de nachten hier zijn helderder dan ergens anders dus gelukkig konden we ze wel zien.

Maandag 10 februari, begon onze eerste ‘schooldag’. We ontbijten dan tussen 08.00 en 09.00, de lessen beginnen om 09.00 en dan moeten we dus in het lokaal aanwezig zijn. We hebben een introductie van het moduul gehad en het klikt tot nu toe erg leuk allemaal. We leren over dieren en planten, over the wildlife. Hierbij moeten we een rapport schrijven waarbij we een game reserve ‘overnemen’ van een zogenaamde oom die is overleden en zijn park niet best heeft achtergelaten. Enkele dingen zijn dus al bepaald en wij moeten dan bekijken hoe en wat er met elkaar kan leven en wat ze dan nodig hebben. Daarbij ook rekening houden met het milieu, economie, ecologie etc. Dus erg interessant. Stipt om 13.00 luncht, heerlijke hamburger.
Hierna zijn we met de helft van de groep, groep A, naar de town ship geweest, Alicedale. Dit was erg interessant om te zien maar toch ook wel lastig. Alicedale is een relatief goede township wat betekend dat zij dus nog goed kunnen leven en in ieder geval een huis(je) hebben om in te leven. De school was net uit en we hebben daar een rondleiding gehad. Wat kunnen deze mensen prachtig zingen en dat voor een schoolkoor. Ze dragen allemaal een uniform omdat er op die manier geen verschil zit tussen de kinderen die het beter hebben dan andere die het slechter hebben. Voor mij was het wel even de realiteit om te zien dat de luxe die wij hebben niet zo normaal is en dat het met wat minder ook goed kan zijn. En daarbij in je achter hoofd dat dit nog een goede township was. Aldus, hier waren we dus op voorbereid. In Port Alfred is ook een township, ik weet niet hoe die is in vergelijking met Alicedale, dit zullen we zien.

Dinsdag 11 februari, begon als een bewolkte dag. En ook direct de eerste dag dat we wakker werden en het bleek dat we geen water meer hadden. Dat betekend dus geen water uit de kraan, geen water uit de douche en geen toilet die door gespoeld kan worden.. Dan maar een duik in het zwembad voor het eten. Dit was trouwens heerlijk, dus ook zeker voor herhaling vatbaar. Na het ontbijt hadden we onze eerste twee lectures over ‘introductie Zuid Afrika’ en ‘Wildlife 1’. Dit was beiden erg interessant, geleerd over de geschiedenis van het land en alvast een gedeelte van de wildlife die hier leeft behandeld. Echter werd het al snel warm en trokken alle wolken weg en was het weer een dag zoals we die kenden, snikheet. Helaas dus nog steeds geen water.. Gelukkig had ik nog een volle fles en een beetje cola om de dag door te komen. Met de lunch hadden we water wat gelukkig nog door de dames van de keuken apart was gehouden. Rond 14.00 uur kregen we weer water maar dit blijft nog een beetje bruin tot de avond.. In de middag hadden wij tijd om te studeren en uit te rusten toen groep B naar Alicedale ging. We hebben weer everzwijnen bij het huis gezien maar nu met een groep jongen, leuk om naast de deur te zien. Van de avond heb ik niet veel meegemaakt want net voor het eten kreeg ik erge buikkrampen. Na twee happen eten ben ik naar bed gegaan en rond half 9 nog even bij de rest gezeten en heerlijk verder gaan slapen.

Woensdag 12 februari, begon de dag met een ochtend school. Na de lunch zijn we naar Port Alfred gegaan om wat boodschappen te doen en gebruik te maken van het internet. Het punt waar de dus nu zijn. Hierna gaan we in Port Alfred met zijn allen ‘braaien’ zoals ze dat hier noemen. Wij noemen het barbecueën. Dit wordt vast gezellig.

• 12 Februari 2014 - 15:55

Klaske:

Claudia,wat kan jij leuk schrijven ,geweldig,nog veel plezier.

• 12 Februari 2014 - 16:59

Birgit:

Zo te lezen heb je het goed na je zin. Blij om te horen.

• 12 Februari 2014 - 18:25

Brenda:

Oh, jaloers..... Lekker braaien, zwemmen, dieren spotten(jonge olifantjes met zwengelslurfjes), lekker eten. Dat zwijn is dat een wrattenzwijn? Die zijn lekker als je de kans krijgt.
    Leuk dat je toch in de buurt bereik hebt. Geniet ook daar van.
    Waar ligt madolo,s t.o.v port Alfred? leuk om te zoeken op google.
    Liefs Brenda

• 12 Februari 2014 - 20:08

Steven En Daphne :

Hoi Claudia!
    Leuk om weer iets van je te lezen. Wauw, olifanten! Wat geweldig! Hopelijk zie je ze ook een keer overdag, dan kun je misschien wel foto's maken. Vervelend dat je zo'n last had van je buik. Doe voorzichtig met het voedsel hè? Lekker veel water op voorraad kan dus ook geen kwaad ;). Hopelijk gaat hef weer helemaal goed nu. Grappig dat de berg al een naam heeft: "De berg van bereik" :) Kus van ons

• 12 Februari 2014 - 20:11

Ilona:

Op naar de BIG en Small 5! :)

• 13 Februari 2014 - 13:01

Petra Willems:

Hoi lieverd,

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Klinkt allemaal geweldig!
    Geniet maar lekker en denk af en toe aan ons :-(
    Liefs van papa en mij.-xxxxxx-

• 13 Februari 2014 - 20:11

Harry:

Hi Claudia.
    Leuk om al je eerste ervaringen te lezen.Behalve wat krampen in de buik geniet je er veel van,ik hoop dat dat zo blijft en dat je geen heimwee krijgt.
    en je hebt ook al je eerste braaiervaringen,lekkeerrr!!
    Ik heb vanavond Ritger ge-smsd om mee uit eten te gaan in Ommen,dan kunnen we hem ook een beetje afleiden.
    Ik wens je verder een hele leuke tijd daar.
    doei en je hoort nog wel.

liefs van unkel Harry.

• 15 Februari 2014 - 13:55

Frieda De Groot:

Leuk dieoen van jou en nog veel plezier